”Jotta länsiuusimaalaiset voivat hyvin”: paremmat palvelut yhdessä asukkaiden ja henkilöstön kanssa

Sosiaali- ja terveysministeriö
24.5.2021 11.41

Kun kymmenen kuntaa lyö sote-hynttyitä yhteen, kannattaa nojata parhaaseen kokemukseen ja näkemykseen. Siksi meille Länsi-Uudenmaan soten rakentajille oli alusta lähtien selvää, että määrittelemme tavoitteet ja suunnittelemme palvelut yhdessä asukkaiden ja henkilöstön kanssa.


Kahdeksan kuukauden työrupeaman jälkeen olemme monta kokemusta rikkaampia, ja tuloksia alkaa kertyä.

Yhteistä keskustelua varten perustimme asukkaille Unelmien sote-palvelut -yhteisön ja henkilöstölle virtuaalisen kahvihuoneen. Aloitimme Länsi-Uudenmaan soten brändistrategian rakentamisesta, mikä oli joidenkin mielestä riemukasta ja toisten mielestä turhaa höttöä (”laittakaa nyt vaan ne palvelut kuntoon”). Pidimme kuitenkin tärkeänä sitä, että löydämme kymmenen kunnan yhteistyölle vankan perustan: jotta itse tiedämme, miksi tulemme aamulla töihin, ja jotta asukkaat tietävät, miten vastaamme heidän odotuksiinsa.

”Pääosassa sinä”

Ihan ensiksi kysyimme asukkailta ja henkilöstöltä, mitä on länsiuusimaalaisuus ja millaisia olisivat unelmiesi sote-palvelut. Henkilöstöltä kysyimme myös, mistä syntyy ammattiylpeys. 

Vastausten pohjalta syntyi ensimmäinen versio, jonka kanssa palasimme asukkaiden ja henkilöstön pakeille: ”Mitä mieltä olisitte, jos tavoittelisimme tällaista?” Saimme ilahduttavan paljon palautetta niin kannustajilta kuin epäilijöiltäkin.

Yhteistyön tuloksena syntyi brändistrategia, jonka varassa on ilo ponnistaa eteenpäin. Haluamme asettaa tavoitteet korkealle ja yllättää iloisesti sekä Länsi-Uudenmaan asukkaat että itsemme.

Brändin missio: Jotta länsiuusimaalaiset voivat hyvin
Arvolupaus asukkaille: Pääosassa sinä
Lue lisää brändistrategiastamme.

Unelmien sote-palvelut -yhteisössä saa ideoida ja ottaa kantaa

Tähän mennessä olemme brändistrategian lisäksi keskustelleet asukkaiden kanssa mielenterveys- ja päihdepalveluista, ruotsinkielisistä palveluista, perhekeskuksen palveluista ja siitä, millaisiin uusiin paikkoihin sote-palveluja voisi tuoda. Kohta pääsemme arvioimaan yhteydenottokanavia ja uudenlaista chat-palvelua.

Nuorten mielenterveyspalveluja kehittämässä on ryhmä 15–22-vuotiaita nuoria. Olemme kuulleet myös Länsi-Uudenmaan vanhusneuvostojen, vammaisneuvostojen ja nuorisovaltuustojen ajatuksia sote-uudistuksesta ja palveluista.

Totta kai mielipiteitä on paljon ja usein ne menevät ristiin, mutta erilaisia näkemyksiä kuulemalla voimme rakentaa aidosti länsiuusimaalaisten tarpeisiin vastaavia palveluja. Vie oman aikansa, että löydämme toisemme ja rakennamme keskustelukulttuuria ja luottamusta. Olemme kuitenkin hyvällä polulla: avasimme lippaan, jota ei enää voi eikä kannata sulkea.

Henkilöstön kahvihuone on yhteistila kymmenen kunnan sote-henkilöstölle

Virtuaalisen kahvihuoneen idea tuli henkilöstöltä. Henkilöstön osallistaminen oli meillä toki ajatuksena, mutta mainio kahvihuone-ehdotus kirkasti konseptin. Henkilöstön kahvihuoneessa olemme tehneet kyselyjä, arvioineet toimintakonsepteja ja keränneet nykytila-analyysejä. Jokaviikkoisilla perjantaikahveilla Tulevaisuuden sote-keskus -projektipäällikkömme kertovat missä mennään. Sote-päätöksen varalta lanseeraamme myös säännölliset henkilöstöasioiden kahvit, jotta pääsemme yhdessä pohtimaan organisaatiouudistukseen liittyviä teemoja ja vastaamaan päivänpolttaviin kysymyksiin.

Nyt verkossa, loppuvuodesta muutakin

Koronatilanteen vuoksi olemme toistaiseksi toimineet lähinnä etänä ja sähköisissä kanavissa. Syksyllä tarkoituksenamme on järjestää myös muunlaisia osallistumisen mahdollisuuksia. Tätä odotamme jo kovasti!

Outi Huida
viestintäpäällikkö, Länsi-Uudenmaan sote -hanke

www.lu-palvelut.fi/sote, Twitter: @LU_sote, Facebook: @LansiUudenmaanSote