Hyppää sisältöön

Paljon palveluja tarvitsevan asiakkaan tarpeet - ratkaisuja kolmelta hyvinvointialueelta

Julkaisuajankohta 15.9.2022 11.57
Uutinen

THL järjesti tiistaina 13.9. sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen integraatiota käsittelevän kansallisen webinaarin. Kuvitteellisen asiakkaan eli Maaritin palvelujen järjestäminen eri palvelukanavissa ja eri vuorokaudenaikoina herätti laajaa kiinnostusta, ja webinaariin ilmoittautuikin yli 450 kuulijaa.

Maarit voisi olla todellinen sote-palvelujen asiakas, jolla on monia eri ongelmia samanaikaisesti. Tilaisuuden pääpaino oli ansaitusti hyvinvointialueilla, jotka pääsivät kertomaan, miten Maaritin palvelukokonaisuus olisi niillä rakentunut. 

Päivän aluksi THL:n ylilääkäri Anu Niemi käsitteli integraation eri ulottuvuuksia lain, palvelujen järjestämisen ja asiakkaan näkökulmasta. 

Maaritin kokemukset kolmella hyvinvointialueella

  • Etelä-Pohjanmaan interaktiivinen esitys alkoi videolla. Osallistujat hahmottivat hyvin, miten Maarit olisi arkena ja virka-aikaan aiemmin edennyt palveluissa ja mihin suuntaan palveluja nyt kehitetään. Hyvinvointialueen pitkäjänteinen työ kohti sote-keskuksen konseptointia näkyi ja kuului. Esityksestä jäi mieleen etenkin yhteisasiakkuuden herätteet ja kulttuurin muutos.
  • Etelä-Karjalan esityksen kautta hahmottui, kuinka pitkäjänteistä työtä asiakasohjauksen ja integroitujen palvelujen kehittäminen on. Ja kuinka monia ulottuvuuksia siihen liittyykään! Tässä esimerkissä Maarit ohjautui palveluihin keskitetyn asiakasohjauksen kautta. Nostoina esityksestä mieleen jäi erityisesti toiminnanohjausjärjestelmä, jolla varmistetaan monialaista palvelua tarvitsevan asiakkaan palveluissa pysyminen ja sote-koostenäkymä tiedonkulun varmistamiseen
  • Päijät-Hämeen esityksessä Maarit käveli sisään palveluihin virka-ajan ulkopuolella. Keskeiseksi toiminnan kehittämisessä nousi esiin asiakkaan tarve tulla kuulluksi, tietää tilanteensa ja suunnitelmansa eteneminen sekä saada apua. Myös tämä esitys avasi asiakkaan kokemuksen kautta hyvin palvelujen nykytilaa ja tavoitetilaa.

Tilaisuuden lopuksi kuulimme asiantuntijoidemme kokoavat puheenvuorot sosiaalihuollon, digitaalisten palvelujen ja alueellisen kehitystyön näkökulmista.  

Jatkuuko Maaritin tarina?

Tilaisuudessa käytiin hyvää ja vilkasta keskustelua sosiaali- ja terveydenhuollon rekistereistä, lainsäädännöstä, sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyön tavoista, ammattilaisten rooleista ja monialaista palvelua tarvitsevien asiakkaiden tunnistamisesta soten ja muiden palvelujen yhteensovittamisen teemaa unohtamatta. Fiksu yleisömme tunnisti tarkasti Maaritin kuvitteelliseen taustatarinaan ”piilotettuja” vihjeitä mahdollisesta lähisuhdeväkivallasta, pelosta ja lääkkeiden käytön ongelmista. 

Me tilaisuuden järjestäjinä kokeilimme nyt erilaista konseptia kansallisen päivän järjestämisessä. Kiitämme kaikesta palautteesta ja kehitämme omaa toimintaamme sen pohjalta. Osallistujien innostus tarttui meihinkin. Ehkäpä Maaritin tarinaa voisi jatkaa siten, että alkuyhteydenotto lähtisikin sosiaalihuollosta tai Kelan palveluista? Jospa Maaritin tarina voisi saada alueellista jatkokertomusta tai laajentua läheistenkin tarinoihin? Yhteinen asiakas, vaikka vain kuvitteellinenkin, konkretisoi ydintehtävässämme onnistumista - asiakkaan tarvetta tulla kuulluksi, saada apua ja pärjätä arjessaan.  

Heli Mattila
ylilääkäri, THL

Salla Sainio
kehittämispäällikkö, THL

Maaritin päivän esitykset ovat Innokylässä
Innokylä.fi