THL kerää asiakaspalautteella tietoa neuvoloiden ja suun terveydenhuollon palvelujen kehittämiseen

THL toteuttaa marraskuussa 2021 yhteistyössä kuntien ja kuntayhtymien kanssa äitiys- ja lastenneuvoloiden ja suun terveydenhuollon yksiköiden asiakaspalautekyselyn. Kyselyssä selvitetään asiakkaiden tyytyväisyyttä saamaansa hoitoon ja palveluun.
Kysely tehdään Suomen äitiys- ja lastenneuvoloissa ja suun terveydenhuollon yksiköissä 8.11. – 26.11.2021.
Edellinen kysely tehtiin syksyllä 2018.
Kyselyn tulokset ovat yksiköiden käytettävissä palvelujen kehittämistyössä ja Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman hankkeiden toteuttamisessa ja seurannassa.
THL julkaisee kyselyn tulokset verkkosivuillaan vuoden 2022 alkupuolella.
Kysely on osa Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmaa
Osana sote-uudistusta THL koordinoi Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmaa, jossa kehitetään sosiaali- ja terveyspalveluja alueellisissa hankkeissa.
Hankkeissa tehtävän kehittämistyön tueksi THL tuottaa muun muassa tutkimukseen perustuvaa, analysoitua ja kansallisesti vertailukelpoista tietoa. Sosiaali- ja terveyspalvelujen kyselyt ovat osa THL:n ohjelmalle antamaa tukea.
”On todella tärkeää, että neuvolat ja hammashoitolat osallistuvat kyselyyn, jotta tiedetään, ovatko palvelujen kehittäminen ja uudet ratkaisut menossa oikeaan suuntaan asiakkaan näkökulmasta”, kertoo asiakaspalautekyselyistä vastaava kehittämispäällikkö Salla Sainio THL:stä.
Tietoa kyselystä on lähetetty kuntien ja kuntayhtymien kirjaamoihin.
Kaikki kyselyyn liittyvät materiaalit ovat THL:n sivuilla.