Hoppa till innehåll

  • Framsida
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Nyhetsbrev
    • Kolumner
    • Artiklar
    • Material
    • Prenumerera på pressmeddelanden
    • Prenumeration på nyhetsbrev
  • Om social- och hälsovårdsreformen
    • Frågor och svar
      • Frågor och svar om social- och hälsovårdsreformen
      • Frågor och svar om strukturreformen
      • Frågor och svar om utvecklandet av social- och hälsovårdstjänsterna
      • Frågor och svar om välfärdsområdenas finansiering i början och fullmakten att uppta lån
      • Frågor och svar om finansieringen, beskattningen och egendomen
      • Frågor och svar om upphandlingar
      • Frågor och svar om stödtjänster
      • Vanliga frågor om statsunderstödet för IKT-förändringen
      • Frågor och svar om finansministeriets statsunderstöd och ekonomin åren 2021–2022
      • Frågor och svar om kontaktytorna
      • Frågor och svar om elevhälsa
      • Frågor och svar om hyresförordningen
  • Välfärdsområden
    • Vad är ett välfärdsområde?
      • Välfärdsområdesval
      • Inrättande av välfärdsområde
      • Välfärdsområdets finansiering
        • Bestämmande och justering av finansieringen
        • Kalkylerad finansieringsmodell
        • Finansieringen under övergångsperioden
      • Ledningen av välfärdsområdet
      • Invånardeltagande
      • Språknämnder
    • Samarbetsområden
    • Finansieringskalkyler
    • Konsekvenser för kommunerna
      • Konsekvenser för personalen
      • Kommunernas finansiering
        • Överföring av kostnader och inkomster
        • Ändringar i statsandelssystem
        • Kommunernas utjämningselement
      • Egendomsarrangemang
      • Beskattningen
    • Reformen av räddningsväsendet
    • Styrning och växelverkan
    • Namn på välfärdsområden och deras kommuner
  • Utveckling av tjänsterna
    • Programmet Framtidens social- och hälsocentral
      • Stöd för genomförandet
      • Statsunderstöd för programmet Framtidens social- och hälsocentral
        • Ansökan i samarbetsområden
        • Kompletterande utlysning av statsunderstöd för 2021
    • Tjänster för barn och familjer
    • Service för befolkningen i arbetsför ålder
    • Service för äldre
  • Lagstiftning
  • Genomförande
    • Nätverk
    • Arbetsgrupper
      • Beredningsgrupp för kontaktytor
      • Beredningsgruppen för förvaltning, ekonomi och stödtjänster
      • IKT-beredningsgruppen
      • Beredningsgruppen för ledning och kompetens
      • Beredningsgruppen för ordnande av tjänster
    • Färdplan för den regionala beredningen
    • Regional lägesbild
      • Riskhanteringen i genomförandet
    • Intressegrupper
      • Kommuner
      • Företag
      • Organisationer
    • Statsunderstöd
      • Statsunderstöd för IKT-förändringen
      • Andra statsunderstöd
    • Beredningsorganisationen
      • Ministerarbetsgruppen för social- och hälsovård
      • Ledningsgruppen för social- och hälsovårdsreformen
      • Samordningsgruppen för programmet Framtidens social- och hälsocentral
      • Sektioner som lyder under ledningsgruppen för social- och hälsovårdsreformen
    • Flerkanalsfinansiering
    • Välfärdsområdenas referensarkitektur
    • Kunskapsbaserad ledning
      • Toivo-programmet
      • Projektet om prestationsförmåga
      • Enligt 29 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård, förordningen om minimiinformationsinnehåll
      • Målnivån för utnyttjandet av uppgifterna om den prehospitala akutsjukvården i social- och hälsovårdens servicesystem
      • Målnivå för utnyttjandet av socialvårdsuppgifter i social- och hälsovårdens servicesystem
  • Ta kontakt
    • Kommunikation
    • Om webbplatsen
      • Dataskydd
        • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
        • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
  • Valitse Kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • language-version-selection.select-language.se Davvisámegiella
Social- och hälsovårdsreformen
Till söksidan
  • Framsida
  • Aktuellt
  • Om social- och hälsovårdsreformen
  • Välfärdsområden
  • Utveckling av tjänsterna
  • Lagstiftning
  • Genomförande
  • Ta kontakt
  • Social- och hälsovårdsreformen
  • sv
  • Aktuellt
  • Artiklar
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Nyhetsbrev
  • Kolumner
  • Artiklar
  • Material
  • Prenumerera på pressmeddelanden
  • Prenumeration på nyhetsbrev
"Vi utför ett effektivt arbete när vi hjälper regionerna att göra ett effektivt arbete”

"Vi utför ett effektivt arbete när vi hjälper regionerna att göra ett effektivt arbete”

14.12.2022 7.24
SHM
En av THL:s uppgifter är bland annat att producera information som grund för beslutsfattandet. THL:s informationsproduktion har varit omfattande och mångsidig. Nu är målet att vidareutveckla informationens aktualitet och användarvänlighet särskilt för välfärdsområdenas användning.

Kanta-uppgifterna ger bättre hälsa i välfärdsområdena

Kanta-uppgifterna ger bättre hälsa i välfärdsområdena

28.11.2022 15.57
Patientdataarkivet och Klientdataarkivet för socialvården i Kanta-tjänsterna är våra nationellt viktigaste datalager inom social- och hälsovården. Uppgifterna i Kanta-tjänsterna utvecklas kontinuerligt för att de ska kunna utnyttjas allt mångsidigare i utvecklingen av social- och hälsovårdstjänsterna. Välfärdsområdena kan för sin del säkerställa att de uppgifter som dokumenterats i Kanta-tjänsterna kan användas till exempel för att förbättra vårdkvaliteten.

Socialvårdens uppföljningsregister möjliggör äntligen en jämlik och effektiv utveckling av socialservicen

Socialvårdens uppföljningsregister möjliggör äntligen en jämlik och effektiv utveckling av socialservicen

24.11.2022 13.56
Socialvårdens nationella datainsamling förnyas avsevärt när Institutet för hälsa och välfärd (THL) från och med 2023 börjar samla in socialvårdens centrala klient- och serviceuppgifter i Socialvårdens uppföljningsregister. Reformen är av internationell betydelse och gör det möjligt att övergripande granska och utnyttja uppgifterna på ett sätt som inte tidigare har varit möjligt.

Det blir lättare att jämföra regionala skillnader i hälsa och välfärd

Det blir lättare att jämföra regionala skillnader i hälsa och välfärd

6.9.2022 9.24
Nya välfärdsområden åläggs att leda kunskapsbaserat och att jämföra sitt eget välfärdsområde med andra områden. De data som ledningen använder uppstår då personalen registrerar levererade social- och hälsovårdstjänster och som finns tillgängliga i myndigheternas datalager och i Kanta-tjänsterna för lagstadgade användningsändamål.

Förordningen om minimiinformationsinnehållet stöder kunskapsbaserad ledning

Förordningen om minimiinformationsinnehållet stöder kunskapsbaserad ledning

17.6.2022 10.28
Målet med social- och hälsovårdsreformen är att öka jämlikheten i välfärdsområdena och producera bättre tjänster för invånarna. Målet är dessutom att förnya styrningen av social- och hälsovårdssystemet mot effektivitetsbaserad styrning. Detta kan inte göras utan nationellt jämförbar information. Enligt 29 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård säkerställer man genom förordningen om minimiinformationsinnehåll att välfärdsområdets uppgifter är jämförbara samt att det regionala och nationella informationsunderlaget är kompatibelt.

Mot en effektivitetsbaserad social- och hälsovård

Mot en effektivitetsbaserad social- och hälsovård

25.3.2022 14.25
En av de viktigaste reformerna inom informationshanteringen inom social- och hälsovården inom den närmaste framtiden gäller sammanslagningen av ekonomi-, personal- och verksamhetsuppgifter i den nationella databasen. Rapporteringen av ekonomi-, personal- och verksamhetsuppgifter på nationell nivå utvecklas som bäst i Toivo-programmets projekt Valtava inom social- och hälsovårdsministeriet, där det nationella dataunderlaget för social- och hälsovården förnyas för myndigheternas utvärderings-, styrnings- och tillsynsuppgifter.

Granskningen av ekonomi-, verksamhets- och personaluppgifter som helhet underlättar utvecklingen av framtida social- och hälsovårdstjänster

Granskningen av ekonomi-, verksamhets- och personaluppgifter som helhet underlättar utvecklingen av framtida social- och hälsovårdstjänster

9.2.2022 9.58
Välfärdsområdena kommer i fortsättningen att ge noggrannare och högklassigare uppgifter om hur deras ekonomi- och personalresurser har riktats och vilka resultat åtgärderna har lett till. Datainsamlingen automatiseras och i framtiden samlas uppgifter in från välfärdsområdena med enhetliga strukturer, så att uppgifterna kan jämföras sinsemellan. Målet med TAHTO-projektet är att skapa en kombinerad databas där ekonomi-, personal- och verksamhetsuppgifter rapporteras och kan utnyttjas som stöd för beslutsfattande.

Ny dataproduktionshandbok uppmuntrar myndigheterna till samarbete och bidrar till att utveckla dataproduktionen för hälso- och sjukvården

Ny dataproduktionshandbok uppmuntrar myndigheterna till samarbete och bidrar till att utveckla dataproduktionen för hälso- och sjukvården

17.1.2022 14.28
I framtiden kommer THL, Valvira och Fpa att samarbeta ännu närmare kring dataproduktionen för att uppfylla informationsbehoven som social- och hälsovårdsreformen medför. Handboken Tietotuotantomalli (Dataproduktionsmodell) som publicerades i oktober fungerar som färdplan för förändringen och standardiseringen av dataproduktionspraxis.

Kvalitativ dokumentation och fungerande patientdatasystem stöder snabbare tillgång till vård

Kvalitativ dokumentation och fungerande patientdatasystem stöder snabbare tillgång till vård

15.12.2021 10.51
Små ändringar i dokumentationen av uppgifter om tillgången till vård inom primärvården och munhälsovården har stor betydelse för förverkligandet av jämlik tillgång till vård. Med hjälp av kvalitativ dokumentation följer man förverkligandet av tider till vård och synliggör utvecklingsbehov. Patientdatasystemen ska också stödja strukturerad dokumentation.

Kunskapsbaserad ledning stöder utvecklingen av jämlika och effektiva social- och hälsovårdstjänster

30.11.2021 13.06
Ett av målen med social- och hälsovårdsreformen är att trygga jämlika och effektiva social- och hälsovårdstjänster för alla medborgare. Vad förändras i det nya servicesystemet för social- och hälsovården och hur säkerställer man att ovan nämnda mål uppfylls?

THL samlar in information för att utveckla rådgivningarnas tjänster och mun- och tandvårdstjänsterna med hjälp av klientrespons

THL samlar in information för att utveckla rådgivningarnas tjänster och mun- och tandvårdstjänsterna med hjälp av klientrespons

22.10.2021 12.17
SHM
I november 2021 samarbetar THL med kommunerna och samkommunerna för att genomföra en klientenkät om mödra- och barnrådgivningarna och enheterna för mun- och tandvård. Genom enkäten utreds hur nöjda klienterna är med den vård och service som de fått.  

Att leda förändringen som temat i nätverksdagen

Att leda förändringen som temat i nätverksdagen

24.9.2021 15.07
SHM
Nätverksdagen 22.9. samlade ett stort antal projektaktörer för att överväga förändringshantering. Vi hörde presentationer från både praktiska utvecklare, förändringsledare och akademiska världen.

Avdelningsöverläkare Tarja Koskinen: evidensbaserade psykosociala metoder hjälper tusentals unga 

Avdelningsöverläkare Tarja Koskinen: evidensbaserade psykosociala metoder hjälper tusentals unga 

6.9.2021 7.55
SHM
Den kraftiga ökningen av efterfrågan på ungdomspsykiatri började synas inom den specialiserade sjukvården för 4–5 år sedan och ledde så småningom till en kris även i behandlingen av svårare störningar.

Den systemiska modellen är ett helhetsmässigt beaktande av klienten, familjen och nätverket

Den systemiska modellen är ett helhetsmässigt beaktande av klienten, familjen och nätverket

16.9.2021 14.48
SHM
Merja Heinonen, direktör för Ekstotes familje- och socialtjänster, satte sig ner för att bli intervjuad lagom inför nätverksdagen för utveckling av tjänster för barn, unga och familjer den 27 september, där hon talar om en systemisk ledning av servicesystemet.

Förutsättningarna för kunskapsbaserad ledning uppstår inom hälso- och sjukvård

Förutsättningarna för kunskapsbaserad ledning uppstår inom hälso- och sjukvård

24.9.2021 13.56
En högklassig dokumentation av uppgifter är idag en väsentlig del av patientarbetet och underlättar både social- och hälsovårdspersonalens vardag och skapar en grund för kunskapsbaserad ledning. Ändringen i registreringen av patientuppgifter vid Tavastkyro hälsovårdscentral har snabbat upp experternas arbete. Vårdpersonalens arbete har blivit lättare och det finns mer tid för möten med patienten då det går att få en snabb överblick över tidigare diagnoser tack vare strukturerad dokumentation.

Uppföljningen av personaldimensioneringen inom äldreservicen utvecklas

Uppföljningen av personaldimensioneringen inom äldreservicen utvecklas

15.9.2021 14.32
Uppföljningen av personaldimensioneringen inom äldreservicen i välfärdsområdena utvecklas. Målet är att testa de begrepp och beräkningsregler som behövs för att beräkna personaldimensioneringen inom serviceboende med heldygnsomsorg och institutionsvård. Dessutom bedöms om de är tillräckliga för att genomföra en jämförbar uppföljning av nationella och regionala aktörer. Avsikten är att information som producerats utifrån samma underlag kan användas i välfärdsområdet, jämföras mellan olika områden och förmedlas till nationella aktörer.

Deltidsutvärdering om projekten inom programmet Framtidens social- och hälsovårdscentral: Resultaten syns i statistiken med fördröjning men det går åt rätt håll

Deltidsutvärdering om projekten inom programmet Framtidens social- och hälsovårdscentral: Resultaten syns i statistiken med fördröjning men det går åt rätt håll

24.8.2021 13.47
SHM
Inom Institutet för hälsa och välfärd (THL) gjorde vi våren 2021 en nationell deltidsutvärdering om genomförandet av målen inom programmet Framtidens social- och hälsocentral. Vid utvärderingen använde vi oss av nationella mätare och egenutvärderingar som programprojekten hade gjort.

Nationell uppföljning av kontinuiteten i primärvården inleds  

Nationell uppföljning av kontinuiteten i primärvården inleds  

3.5.2021 12.47
SHM
De nationella KUVA-indikatorerna har utökats med indikatorer för kontinuitet i vården. Tack vare dem kommer vi inom kort att få nationell registerinformation om vårdens kontinuitet. Informationen kan användas för uppföljning och utvärdering av servicesystemets funktion, men också som stöd för den operativa ledningen av social- och hälsotjänsterna.

Hur kan man göra saker bättre inom social- och hälsovårdstjänsterna, inte endast förbättra det gamla?

Hur kan man göra saker bättre inom social- och hälsovårdstjänsterna, inte endast förbättra det gamla?

10.6.2021 10.21
SHM
I social- och hälsovårdsreformen är det viktigt att inkludera fenomenet med onödig efterfrågan, eftersom det samtidigt påverkar tillgången till tjänster, arbetsmängden och totalkostnaderna.

Första stegen av kunskapsbaserad ledning inom den prehospitala akutsjukvården

Första stegen av kunskapsbaserad ledning inom den prehospitala akutsjukvården

5.5.2021 12.17
Den prehospitala akutsjukvården är precis som namnet avslöjar ofta den första och mest kritiska delen av hälso- och sjukvårdens servicehelhet. I jourvården av patienten och beslutsfattandet kring denna deltar yrkesutbildade personer och serviceproducenter inom social- och hälsovården, till exempel nödcentralsoperatörer, Jourhjälpen 116 117, personal inom den prehospitala akutsjukvården, arbetstagare som tillhandahåller socialjour, personal inom hemvården och vården dygnet runt, personal vid hälsostationerna samt jourenheter som är öppna dygnet runt.

Vård utan köer – uppdaterad Bra mottagning-utbildning som en del av programmet Framtidens social- och hälsocentral

Vård utan köer – uppdaterad Bra mottagning-utbildning som en del av programmet Framtidens social- och hälsocentral

29.4.2021 10.39
SHM
Kaste-projektet hette Bra mottagning i början av 2010-talet. Bra mottagning är också ett systematiskt arbetssätt och en systematisk utbildningsmetod genom vilken tiotals finländska hälsovårdscentraler och andra enheter förkortade väntetiderna och förbättrade tillgängligheten. 

Nätverksmöte för projektaktörer inom tjänster för barn, unga och familjer

Nätverksmöte för projektaktörer inom tjänster för barn, unga och familjer

21.4.2021 15.36
SHM
Känner du till utvecklingsprojekt för familjetjänster inom andra områden och resultaten av dem? Vill du nätverka med kollegor och fundera på hur du kan göra saker tillsammans?

Statsrådet

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 23, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

 

Social- och hälsovårdsministeriet

Finansministeriet

Inrikesministeriet

 

 

Om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande

Respons